‘Wat ik doe, heeft altijd gevolgen voor de ander’


Het Nederlands Dagblad was zo vriendelijk om aandacht te besteden aan het symposium ‘Playing God’ van de NOSTER-groep Moving Visions, door middel van het stellen van zeven vragen. Graag geef ik vraag vier en vijf mee.

  1. Er zijn heel wat mensen die zeggen: ‘Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen daden, ik kan niet aanvaarden dat iemand anders voor mijn fouten moet boeten. In zo’n bloedreligie kan ik niet geloven’. Dat past dan toch niet in die monomythe?

‘Jawel, want er is ook nog wat christenen ‘erfzonde’ noemen. Een mooi voorbeeld is de game Brink. Daarin zie je dat allerlei idealisten een grote klimaatneutrale boot hebben gebouwd. Omdat de mensheid van het milieu een potje heeft gemaakt, stijgt de zeespiegel zo sterk dat een grote overstroming dreigt. Er is ruimte voor vierduizend, maar er komen veertigduizend mensen op het schip, die veel ruzie met elkaar maken.’

  1. Dat lijkt op het verhaal van Noach en de ark

‘Ja, maar er zit meer in, zoals maatschappijkritiek, bijvoorbeeld op de manier waarop er vaak met vluchtelingen wordt omgegaan. Er zit ecologische kritiek in, maar ook sociologische kritiek. Kun je zeggen dat al die mensen uit vrije wil in dat schip zijn gegaan? Ze zijn het slachtoffer van foute beslissingen van hun voorouders, en ze maken ook zelf fouten waar hun kinderen onder lijden. Dat is erfzonde, we geven met z’n allen foute dingen aan ons nageslacht. Je kunt niet als een atheïst zeggen: ‘Ik ben alleen voor mijn eigen daden verantwoordelijk’. Wat ik doe heeft altijd gevolgen voor een ander.’

Bron: Nederlands Dagblad

Geef een reactie

