Het geloof van een cultuurtheoloog


‘Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel shoppen,’ aldus Frank Bosman. Reli-shoppen, bedoelt hij dan, concreter het verschijnsel dat mensen uit de bijbel teksten halen die ze fijn vinden, of waar ze iets mee kunnen, maar andere teksten naar de prullenbak verwijzen. ‘Dan neem je God en de bijbel niet serieus; geloof is een package-deal; het is alles of niets.’

Dit shoppen is een thema dat ook in zijn recente boek Jezus, wat zeg jij nu? aan de orde komt. Daarin gaat het dan met name om uitspraken van Jezus, die moeilijk of zelfs onverteerbaar zijn. Bosman kent het uit zijn jeugd, die zich in de nadagen van het ‘rijke roomse leven’ afspeelde: een beeld van Jezus als goeie, aardige, Europees uitziende twintiger met een keurige baard, omgeven door schaapjes en kinderen. Dat beeld bleef bij hem tot het moment waarop zijn dochter, die toen zes was, vragen begon te stellen over dingen die Jezus zei of deed, die totaal niet met dit beeld sporen. Dat zette hem aan het denken: klopt het beeld van Jezus dat wij vaak hebben wel met de Jezus zoals die in de bijbel naar voren komt? Hoe zit het met die moeilijke kanten aan Jezus’ optreden en woorden? Bosman ging met die vragen op weg, en het resultaat is in dit boek te vinden.

Gezonde spanning

Wat hij over de woorden van Jezus zegt, geldt ook voor God: je moet Hem accepteren zoals Hij is, dus inclusief de dingen in de bijbel die wij als moeilijk of problematisch ervaren. Bosman noemt het voorbeeld van het boek Exodus, waarin staat dat God het hart van de farao verhardde, zodat deze uiteindelijk ten onder ging. ‘Gewoon zo laten staan!’ vindt Bosman. Dat levert spanning op, maar dat is helemaal niet erg. Ook tijdens zijn studie theologie liep Bosman tegen dergelijke vragen aan, maar die hebben zijn geloof alleen maar versterkt. Het heeft hem geleerd niet bang te zijn om te twijfelen. Moeilijke kanten aan het bijbelse verhaal zijn er ook een teken van dat de boodschap altijd iets van een ‘tegenover’ hebben, al ziet Bosman als cultuurtheoloog zeker ook een positieve wisselwerking tussen het evangelie en de cultuur. Het is dan wel zaak om die boodschap goed uit te leggen en ook voor de moderne maatschappij zo begrijpelijk mogelijk te vertalen. ‘Zo acceptabel mogelijk te maken, al weet je tegelijk dat het nooit helemaal of voor iedereen acceptabel zal zijn. Dat geeft inderdaad een gezonde spanning, die het levendig houdt,’ aldus Bosman.

Optimistisch

Over die hedendaagse cultuur is Bosman overigens optimistisch. Hij zou in geen andere tijd willen leven. ‘Ik geloof absoluut dat het nu beter is dan ooit.’ In de cultuur van nu komt hij ook genoeg aanknopingspunten tegen die helpen om moeilijke bijbelteksten te begrijpen, en om het ‘christelijke verhaal’ te vertellen. Hij noemt voorbeelden van de tekenfilms van South Park, of bepaalde computergames. Zolang dat verhaal maar verteld kan worden, dat ‘oer-motief van de held die zichzelf opoffert om de mensheid die door eigen schuld in zonde ten onder gaat te redden,’ zoals Bosman de kern weergeeft. ‘Als mensen hebben we de taak om op basis van het evangelie Gods koninkrijk te realiseren, al beseffen we tegelijk dat we dat nooit zullen bereiken.’

Vertrouwen

Die openheid is ook belangrijk bij wat je je kinderen meegeeft. ‘Laat hen zelf maar met vragen komen, en neem die heel serieus. En dan zelf niet “de antwoorden” geven (als die al bestaan), maar laten zien wat volgens jou de mogelijkheden zijn. Laat hen zelf de antwoorden maar vinden, en vertrouw erop dat de Heilige Geest zijn werk daarbij doet.’ Wie zo gelooft hoeft niet altijd zijn gelijk te halen, hoewel het daarom nog niet onverschillig maakt: ‘Als iedereen gelijk heeft, heeft niemand gelijk. Er staat wel iets op het spel! Uiteindelijk is het een kwestie van geloof – van vertrouwen en overgave.’

Bron: Martin Strengholt / Geloven in Nederland

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s